Tuesday, March 2, 2010

My first time..


Tadik jalan2 kat blog orang..de terbaca yg dia xmau smbung blaja medic sbb takleh takmo tak sanggup bergelumang ngan darah. Tiba2 teringat zaman dulu2. Camne awal2 bergelumang ngan dunia kedoktoran nih. First time kena maen darah2 ni ms blaja clinical pathology sem 4 kalo tak salah. Masa tu kitorang didivide into berapa groups tak ingat tapi one group ada 4 orang. And, setiap group haruz menyumbang 1 sample darah untuk dilakukan experiment.

So, kitorang diberi pendedahan utk mencucuk mengambil darah org n jugak teknik pemeriksaan lab. So, dlm group kitorang, saya tak terpilih. Alasannya? Kata doctor yang ajar kitorang tuh, my vein kecik, so susah nak amek darah. (padahal saya tau..bukan pasal kecik..tapi pasal byk lemak, so tak nampak sangat kan??). Tu waktu tu ar..skang ni saya rasa klo org nak amek darah saya senang2 jek..dah clear terang lagi bersuluh. Haha!

Seingat saya, time lab tuh, tak rasa pape pun tgk darah. Ok jek. Tak rasa nak pitam pown?? Ada sorang yang collapse time tuh..siapa adalah rahsia. Huhu.

N then, kali kedua tengok darah yang banyak time clerkship. Ok, tis time agak scary sket pasal btol2 tengok darah orang sakit. Ye ar..da ar sakit, kena amek darah lagi, darah kua lagi. Isk2. Time tu kat medical dept, tgk senior kitorang amek ABG. Orang tu menjerit2 kesakitan. Ok, amek ABG mmg agak sakit dibanding amek darah vena. So, time tu agak loya sket..plus pening..n rasa nak pitam. Terus cabut sblom tumbang, duduk. Relieve...

Pengalaman scary lain, first time tgk ibu melahirkan anaknya. Subhanallah!! Tis time mmg rasa nak black out. Betapa sakitnya ibu tuh. Terus rasa taknak anak.

Tapi skang saya da biasa semua2 ituh. Ibu melahirkan normal, tak normal, operation. Atau pun mengambil darah2 orang baik darah vena mahupun darah arteri. First time amek darah sendiri kat OnG dept, saya disuruh belajar amek darah n senior saya kata, saya MESTI berjaya amek coz ibu tu pun mmg kesakitan, so jangan tambah kesakitan dia lagiks. Memula tak confident. But i have to do tis. My senior lukiskan alur vein tuh pakai pen dia kat kulit ibu tuh. So sweet..hehe. Tat was the first time..n i succeed!! Yeay!!

Cuma...til now, yang agak saya takleh tolerate adalah kemalangan yang melibatkan kepatahan tulang, kebengkokan tulang, atau jugak kemalangan di mata dan telinga. Saya boleh tahan lagi tgk org datang accident darah2 seluruh badan..tp ble dia patah kaki, nampak bengkok...waa!! Rasa nak pengsan!

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com / Header Butterfly by Pixels + Ice Cream