Tuesday, March 16, 2010

Cuti cuti on Hari Raya Nyepi

It's holiday !! Yeay !! Let's see. Hari ni adalah Hari Raya Nyepi. What is tat?? Tak tau kan. Ok, i knew raya ni pun coz i'm in Indonesia. There's public holiday for raya nyepi. Tak penah amek port sangat pasal raya ni. Cuma tau ia dirayakan oleh orang Bali n pada hari tersebut people cuma duduk2 kat rumah, cannot pasang lampu, cannot talk, juz duduk diam aka menyepikan diri. Emm...google jap tgk info pasal raya nih.


Info dari Wikipedia Indonesia:

Hari Raya Nyepi adalah hari raya umat Hindu yang dirayakan setiap tahun baru Saka. Hari ini jatuh pada hitungan Tilem Kesanga (IX) yang dipercayai merupakan hari penyucian dewa-dewa yang berada di pusat samudera yang membawa intisari amerta air hidup. Untuk itu umat Hindu melakukan pemujaan suci terhadap mereka.

Nyepi berasal dari kata sepi (sunyi, senyap). Hari Raya Nyepi sebenarnya merupakan perayaan Tahun Baru Hindu berdasarkan penanggalan / kalender Saka, yang dimulai sejak tahun 78 Masihi. Tidak seperti perayaan tahun baru Masihi, Tahun Baru Saka di Bali dimulai dengan menyepi. Tidak ada aktiviti seperti biasa. Semua kegiatan ditiadakan, termasuk pelayanan umum, seperti Lapangan Terbang Internasional pun tutup, namun tidak untuk hospital.

Tujuan utama Hari Raya Nyepi adalah memohon ke hadapan Tuhan Yang Maha Esa, untuk menyucikan Buwana Alit (alam manusia / microcosmos) dan Buwana Agung/macrocosmos (alam semesta). Sebelum Hari Raya Nyepi, terdapat beberapa rangkaian upacara yang dilakukan umat Hindu, khususnya di daerah Bali.

Yang boleh saya cakap, perayaan nih unique! Hehe!! I've sorang friend yang celebrate tis raya, dia kata, even though takleh bukak tv, takleh bercakap, but still...boleh online kan?? Facebook, BBM...as long as tak bersuara, still tak buat bising jugak kan?? Haha! Pandailah !!

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com / Header Butterfly by Pixels + Ice Cream