Saturday, August 9, 2014

35weeks ++ POA

It's already 35wks ++ POA and I'm now preparing myself for delivery. My placenta remains type 3 posterior and I was planned for caesarian section later at term gestation. Ok, next week i'm going to repeat my scan again, looking for my placenta if there any progress (for sure it wont go up till I allowed for SVD but at least type 2 maybe?? hehe). Then, choose a date for CS. I'll be operated by my uncle at Hospital Ampang.Good luck for me huh? So, packing up for new baby..new clothes, pampers, wet wipes, toiletries...hmm...what else? Oh, I need to buy some stuff which I may be needed to bring to hospital later.

Other than that, it's raya month. I started my raya in Tanjung Malim this year as the 2 years back we don't really get our chances for raya. 1st year of hari raya after I got married, I can't go anywhere because I was about to deliver during that time. So, I stayed in Putrajaya and my parents came by accompanied me. Second year after got married, raya at Muar but only one day only. Back to Muar malam raya then go back to Putrajaya to get back to work the next day...haih!

So this year a bit proper. Starting raya at Tanjung Malim, get up in the morning, salam-salam, maaf-maafan, makan-makan, then go raya a bit around Tg Malim before we went to Ampang visiting nenek's house. Then continued raya around Ampang a bit more before go back to Muar. My brother and family already there in Muar so we met there. The next day went to Singapore, raya raya some more then the next day back to Rompin. Eh? May be the day after..can't remember. But at least...having fun and packed raya this year. Meeting relatives which I think have not seeing them for about some times.


Sunday, May 25, 2014

At 24wks + 5d POA

Pregnancy skrg dah 24wks 5days..overall xde apa problem sgt kot. Perut pun dah makin membesar, letih mengangkut badan yang semakin memberat ni..hehe. Kena angkut si kecik Ariana lagi. Tapi puas hati kalau jaga sendiri anak2 kita ni rather than harapkan maid. Maid blh buat keje2 lain..kemas rumah, bsh baju, iron baju, masak, mmg bg kat maid je. Kita pantau ler kan. 

Actually the only issue during this pregnancy is the low lying placenta. For now laa. Hopefully by times placenta akan naik and will be normal after that. Amiinnn.. That is why I tried to avoid doing excessive workloads as much as i can. Sbb within this 2 months je da 3 episodes of PV spotting (berdarah kat jalan lahir). So kena rest banyak ni..hehe

Ok, untuk sesiapa yang kurang pasti apa itu low lying placenta, it's good to read and gain some knowledges about it. Utk secara ringkasnya, blh baca from this website: http://www.amazingpregnancy.com/pregnancy-articles/455-html.html

Phew! While writing this entry, i had another episode of pv spotting. Erk..i've discussed with my uncle (pakar o&g), he suggested for IM Dexa. Huu..im dexa is painful. According to people laa..hmm but i do read that despite for lungs maturation for the baby, it also do help in stopping the bleeding. So, just take it je lah. It's ok..for my baby kan? Ok, chow dulu. Nak siap2 gi hospital amek dexa. Wish me the best ok? Mmuachs! ^.^

Sunday, May 4, 2014

Is it the work to be blamed?

Some people might say how lucky i am to be a doctor or to be married to a doctor. Nope! This job suffered me a lot. Lack of time with my mother/father, lack of time with my daughter, lack of time with my husband and more lack of time with myself. All about work, work, and works. Sometimes i was wondering, is it the work to be blamed? Now it's 1 am in the morning. Ariana slept already and me all alone by myself (sorry for being sensitive tonight..it's hormone to be blamed now..hehe). Good night everyone!

This is a part of me..

Ok, it's (again) being such a long time for me not blogging. A lot of thing had changed. I left Hospital Putrajaya, now working in Klinik Kesihatan Rompin, which currently entering 5th month of time. Even by 5 months i 'vechanged my place from KK to PKD Rompin, incharghing Unit Kesihatan Sekolah now. I would say, it's different thing from what i've been doing in hospital before, seeing school students, giving them education about health, determining any abnormalities and intervened, immunisation etc. It's a very new environment for me..may be sounds simple but for a newbie like me..lots of things need to be learned. InsyaAllah..will give me a brand new experience and also knowledges. Oh, 5 months in Rompin also meaning i'm now at 5 months of gestation..hehe. Good luck for me huh? ^.^


Sunday, September 22, 2013

Kalau bengang

Org kata kalau ada yg berbuku di hati jgn disimpan, nnt blh sakit jiwa. Fine! Ni nk kuarkan segala yg bbuku di hati. Xpuas hati arini blk lmbt sbb org2 yg ptt dtg keje pagi ni kol 8 up till 8.30am xnmpk btg idung! Then nk pass over case bagi alasan like *^%#}{][!

Ey pls laa..aku ni smlm dh laa keje dlm kelaparan. Bz smpai ke pagi. Mata dh mcm anak beruang. Ngantuk gler. Anak kt rumah..hmm..miss her like crazy!! So, aku mmg ptt bengang rasanya!

It's ok..xlama kot bengang ni. InsyaAllah lepas abes type ni lega dh hati ni. Blh smbung blk keje ptg ni.. ;)

Friday, September 20, 2013

Super annoying..pfft!!

One hysteria patient brought in to ED today (well..i wonder where to refer..PSY ke ustaz ek?). Ok fine we called ustaz, done baca2 ayat quran then she awake. Once fully conscious we then allow her home. Suddenly she asked for mc. Ow ok..tak kesahlaa..i just give her one laa. Eh suddenly buat muka kerek, sehari je? Ohh..hello!! That mc is called surat sijil sakit. U xlayak pun utk mc bcoz u are not sakit. So i just reply..yup! Sehari jek. Pfft!!

Tuesday, September 11, 2012

31 August 2012 ~ Celebrating Ariana Farisha

Alhamdulillah Ariana telah slamat dilahirkan pada 31 Ogos 2012 yg lalu tepat pukul 12.13pm. Penantian yg penuh debar apabila baby ni yg dijangka keluar pada 21 Ogos 2012 tp sehingga dh 9 hr pun xtnda2 contraction. Sakit xde lgsg, cuma 2 hr b4 hr delivered tu ada laa bloody show (lendir darah) tu sket. Husband mmg dh buat posting o&g so ada r jugak buat VE. Wktu kua show tu bukaan br 2cm tp ms tu happy sket laa pasal at least ada progress kan? If not, kna admit for induction of labor which org2 kata lebih sakit lg.

So byk jugaklaa google2 cara2 nk cptkn kelahiran bby ni. Ada yg kata minum kopi, byk bjalan n mcm2 lah. So mn yg sy tmmpu tu sy buatlaa jugak. Contraction mmg xde sehinggalaa pagi2 buta hari ke-8 bby lebih hari tu (EDD plus 8) ada rs contraction. Start dlm pukul 12 lebih mlm, so sy ada laa jugak timing. Waktu tu contraction cuma sekali dlm 10 minit. Tp dlm pukul 5 pg, rs mkn kerap plak, ada laa dlm 2-3kali dlm 10 min, tp x sbpe kuat sgt la. Pegi hospital, bukaan dah 2 cm (ekcely dh tau awal2 dh..kt rmh da cek..haha) tp contraction kt ctg wktu tu rata2 2 in 10 and 20 secs. Dorg tye sy nk admit ke? N if nk induce pun boleh. Sy dgn cptnya menolak. Duk umah je lah, br 2cm pun..sure lama nk tggu klo kt admit.

Sebaik saja sampai rumah, contraction terus hilang. Saya siap smpat lg tuh keluar jalan2 ke bank dan alamanda. Hehe.

Then malam kol 12 tgh malam contraction dtg lg. Sama jugak cam night before. Irregular and weak. Tp, lebih kurang kol 3 lebih contraction makin kerap dan sakit yg amat. Dalam hati terfikir, kna pegi hospital ke? Ok, timing jap dlu. Emm..mengikut perkiraan sy, masih xperlu ke hospital lg kot. Ok rilek dulu. Tp mmg xleh tido r, sakit gler. Kol 5 camtuh br gerak husband bitau dia sakit xtahan la kan? N contraction regular waktu tuh. Dia pun VE lah, 3cm time tuh. Ada progress sket. Dia tye nk gi hospital ke? Sy tgk jam, br kol 5.30pg. Cmne ek? Br latent phase, lom nk brsalin lg. Ok tggu jap ah. Tp mmg xsng duduklah sakitnya, akhirnya husband kata jom je lah pegi hospital. Wktu tu kol 6 lebih dh. Siap2 nk pegi kol 6.30 jugaklaa br kua rmh.

Smpai hospital trz msk CAC. And after check still 3cm lg so msk wad dlu lah. Tp smpai je kat wad mmg contraction tersangatlah kerap dan kuat. Terus VE lagi then upenya dah 4cm. Apa lg..terus tolak gi L&D. Smpai L&D, br je baring, midwife kt c2 wat VE, dah 6cm. Ok2..tahan sakit lg. Time tu pegang tgn husband kuat2. Mata dia tgk kat ctg je. Bila contraction dtg, cpt2 dia bg Entonox.

Tak lama pastu, specialist pun smpai. Nmpk sy dah tak tertahan sakit agaknya, dia pun tanyalah, xnak epidural ke? Hmm..boleh jugak lah since dah sakit sgt ni..dalam hati mmg bc apa2 doa yg terlintas. Mulut cuma larat sebut Allah je. Mata pun pejam je lah. Tp, lepas doctor tu wat VE..dah 9cm..takpayahlaa epidural.

Time ni apa yg sy ingat, org duk kata kalo nk push boleh push. Sy dlm hati mmg nak buat sehabis baik. Mmg sy sgt berusaha. Tp disebabkan baby bradycardia, terpaksalaa vacuum. Itu pun dgr jugak org2 sekeliling bg support suh push, so sy push jugaklaa bersungguh2.

Alhamdulillah..Ariana selamat dilahirkan. Penantian kami yang disambut dengan senyuman yg tak dapat digambarkan betapa indahnya waktu tu. Mmg sengaja sy tuliskan dlm entry ni..supaya sy xpenah lupa bagaimana detik Ariana dilahirkan.

Sampai skrg sy xpernah percaya sy dh jd seorang ibu. Seorang yg x pernah ada pengalaman mengurus bayi atau anak kecil, skrg sy sudah mempunyai seorang permata hati sndri untuk diurus. Dalam hati, sy bertekad mahu memberikan yg terbaik utk anak ini. Saya sgt sayangkan Ariana, demi dia sy akan lakukan apa saja. Cheyyah.

Tuesday, August 28, 2012

My lovely baby..yg xlahir2 lagi

Hehe..da overdue. Baby sgt suka duk dalam uterus mama dia. Ya sayang, mama tau dlm tu mmg very comfy..tp jomla tmn mama tdo kt lua syg. Mama dh prepare mcm2 tok syg. Papa pun nk jupe syg. Keluar ya syg? Nnt leh jln2 ngan papa. Kita perabih duit dia kay? Huhu.

Dah wat mcm2 tok bg baby ni turun and kua cpt, tp contraction ala2 cam xde je. Dia punya gerak bkn men active lg. Hari2 dok pekena kopi (kopi 434 muo yg best ituh). Tp contraction still mild and irregular. Cuma da start ada show skg, hopefully xlama lg.

Doakan saya dan baby selamat ya? Berdebar nak lalui proses nih tp jauh di sudut hati mmg xsabar nak jumpa baby sulung kami nih. Xoxo.

Nie ar baju raya baby yg dah xseberapa nak raya dah. Isk baby ni..

Sunday, June 3, 2012

Akhirnya..

Pamper myself..upgrade my very lovely 3gs to this beautiful 4s. Isk2..seriously i love it!

Yeay!!

Haha. Br je install apps blogger ni kt phone. Hopefully blh blog slalu after this. I knew it's been a while for me not blogging. It's been a long journey though. Alhamdulillah..i am at my 28weeks of pregnancy. Byk pengalaman baru yg sy bljr sejak pregnant ni. Bkn sng rupanya nk jd ibu nih. Thanx mak for being such a great mum to me!! Ok, ni kiranya warm up utk dpt feel blogging after this. Since dpt blogging thru phone, i think it's much easier kot? Then i can capture and write on any best moment i've been through. *smiles*

Pics ini ms jalan2 kt I-city br2 ni. Ok, ramai gler org mlm tu. Phew. N wrong timing jugak dtg coz bkn dpt wat apa pun, nk msk kt snow walk tu pun x boleh pasal ngah pregnant. Kang lantai licin2 tuh, jatuh kang sape nk mjawab. Huhu..

Monday, November 7, 2011

Oh! 2 weeks moreeee~

Pejam celik pejam celik, hari yang ditunggu tinggal 2 minggu saje lagi rupanya. Percaya atau tidak, hampir 88% dari persiapan majlis ini..tidak saya ambil tahu langsung. Huwaaa!!! Inilah gamaknya bila seorang houseman nak berumah tangga. Tak dapat nak memikir langsung. Hmm...x dapatlah saya merealisasikan impian my dreaming wedding kan? Hehe. Tapi tak pe...berkat bantuan mak ayah, abang Aizul, Kak Zura, saudara mara yang jauh di Singapura, Johor Bahru, Melaka, Seremban, KL dan seantero Malaysia, insyaAllah majlis tersebut akan jadi indah hendaknya.

Rata-rata pencarian barang-barang buat majlis banyak terhad kepada blog-blog dan juga laman muka buku sahaja. Faktor kesempitan masa la kan? Apa lagi. Since blog and facebook opens 24/7, so it is much easier for me to choose and to shop then. Alhamdulillah, ada beberapa wedding planner kat facebook and blog sangat membantu dan baik hati juga.

Lain-lain, untuk barang-barang hantaran, itu tak susahlah. I shop what i really need and want to have. Kebanyakannya yang memang nak pakai lah. So, again...alamanda? Mid Valley? OU? Lengkap dah barang hantaran. Rasa cam nak pakai skarang je ok?

Bab catering, canopy, pelamin, mak andam and bla bla bla...mostly i leave it to mom to settle it. Ampun mak...anakanda terlalu sibuk untuk memikirkannya. Mak pilihlah yang terbaik, anakanda ikot saja. Huhu.

I remembered that day I ambik cuti sehari nak settlekan borang nikah tuh. Ok, procedure kat Johor special sket..kitoang ada interview tau. Taktau la kat negeri lain, tapi, kat Wilayah Persekutuan nih xde. But I think, its quite interesting jugak to have this interview thingy. They asked something basics actually. So, kena la revise balik semua2 yang pernah kita belajar kat sekolah agama dulu. Negeri mana lagi yang special ada sekolah agama formal kalo bukan negeri Johor kan??

Hmm...since the big day is around the corner, may be I should start to list down all the done and not done things so I will never miss one. Ok, bye then!! ^.^

Friday, July 8, 2011

Quick runaway

Lepas keje semalam cam x sure nak buat pe. Baru pas viva. Rasa nak merantau wat keje tak berfaedah sketz. Dapat idea pegi PICC ni pun pasal kt radio dalam kete tu sebok promote suh datang pameran pengantin ni. Tapi...memang rasa patut pegi pun. At least carik idea sket la kan.

Pada sesape yang tengah wat preparation tuh..silalah datang menjenguk. Haha.

Semalam masa kitorang datang tu kiranya blom semua stall ada. Patutnya ada byk lagi tp mgkn pasal br first day, hari Jumaat petang lak tuh, so, ada banyak stall yang di mana ada telah menjadi target saya blom ada lagi. So ingat nak pegi lagi petang nih?? Huhu.

Tengok deco utk wedding reception ni buat saya terasa nak buat wedding kat dewan/hotel jek. Haha.

Ok...ni plak utk urusan menempah/menyewa baju pengantin. Ada banyak pilihan lagi.

This one nice sangat. Simple. Putih i lyke!! ^.^

Tengok lah. Hasil meronda kat PICC ni. Semua brochure pun kitoang angkut. Ekcely, lebih kepada nak amek package kad jemputan kawen. Tapi...dah terjadik rambang mata lak smlm. Taktau nak amek yg mana.

Photographer plak...hmm...tengah memikirkan nak amek yang mana. Nak import ke atau yang dekat2 ngan umah je? Ntahla...pening sket yang nih.

Night view kat Putrajaya..huhu.

Wednesday, July 6, 2011

Saya dah bertunang!!

Dah macam poster dah photographer ni buat..haha

Agak lambat update pasal pertunangan ni. Even though da sebulan lebih kut da bertunang. Ok, siket x pecaye la dah bertunang. Tapi, sbnrnya, nothing much different from what we are previously, only that i've changed my old 'couple' ring into the new one called engagement ring. (oh..don't let anyone know that i am now actually wearing my merisik ring coz my cincin tunang longgar!! huhu..).

My engagement day happened very very super fast. They only decide for bertunang within 2 weeks which cost me to very unpreparable. Hello...i don't even have time to pamper myself. Ok..thanks God that my parents able to do all things. Except that myself had to find my own dress myself. Within 2 weeks, ada ke tailor nak jahit baju dalam 2 minggu je?? Ok...at least i tried.

Alhamdulillah...walaupun agak last minute, kami berjaya jugak menjayakan majlis pertunangan ni dengan baik. Semuanya berjalan sempurna seperti yang diharapkan. InsyaAllah...majlis perkahwinan pun x kan terlalu lama. Walaupun kami belum memprepare sedikit habuk pun utk majlis perkahwinan tu nanti, tapi kami pasti, dengan berkat doa semua orang, majlis tu akan berjalan lancar dan...x lama lagi. hahahahaha. ^.^

Pose jangan x pose..kikikiki

Doakan majlis perkahwinan kitoang x lama lagi..insyaAllah

Friday, July 1, 2011

Update jugak akhirnyaa~

Lama btol x update blog. Sibuk kot? Bkn sibuk..cuma..kalo ada masa lapang tu, daripada update blog, baek jenjalan ke, wat keje umah ke, membaca ke? Hmm...skang da pindah umah baru. Akhirnya setelah berapa lama duk hostel, pindah jugak ke quarters sendiri. Dapat apartment. Duk serumah ngan sorang dak India yang sebenarnya baru kenal time awal2 datang keje kat Putrajaya nih. Turns out dia orang Muar jugak. Haha. Kebetulan.

So, skang baru la terasa cam duk umah sendiri kan. Feels much much better. Terasa lebih homey. And most important thing is...im starting to drive myself now. Haha. Ok...tu pun sebab terpaksa. After pindah tu, usually my bf (oopsie...fiance lah skang..huu) akan pick me up or hantar balik kan. But then satu hari tu dia on call lah pulok. Nak taknak i terpaksa jugak gagahkan diri memandu seorang diri. Ok...its not that bad. Sampai jugak rumah. And not bad jugak i parking ok...haha.

Blom isik apa2 lagi kat ruang tamu ni.. TV? Perlukah? Hmm..

Ok..ni nak masak pun da boleh dah. Yang kurang cuma fridge je. Nanti ah cari.

First thing in my mind bila pindah rumah..mesin basuh! Kalau x cemana nak cuci baju??

My roomie. Very comfy, very nice. I loike!! ^.^

View dari bilik saya di tingkat 7 ini.

Saturday, March 19, 2011

It's not our fate..

He came with a very good condition. Ok, at least he can communicate with us. By the time he admit to ED, he make his joke, how unlucky he was today, came out early to go to the office, unfortunately involve in the accident, which cause him to broke almost all of his limbs. Pity him. But he was a very fun guy. Even in pain, he's still smiling and saying how interesting to be a doctor is. *if only he knew how we suffered so much*

He got to undergo several operation, to fix his broken limbs, which complicates his condition. Gotta admit him to ICU. And that's worsened his condition, got asystole several times, being intubated. But with the fate he had, he's coming back. Being transferred to the ward, able to talk with people. But, being immobilise for such a long time, made him stressed out. Every night, he will scream. And he was not himself anymore. He's not the fun guy like the first time we knew him before. He lost himself..

Hmm...this is one of my experience with one of my patient. Frankly speaking, we really love this patient. We really want him to get his life back. But now, even though he's fracture matters in a good progress, but then he's not himself. Sadly, we lost him even though we managed to treat him up. =(

Sunday, March 13, 2011

Hmm...

Boleh tak nak culik Dr. Khairul skang?? Miss him laa...

Haha..hari2 kot jumpa? Tapi, sejak tag call EOD nih..even though bpisah like 9 hours je kot? Tapi rasa sedey gak..boleh tak??

To Dr. Khairul Anuar bin Rosly, thank you for being there for me.

Thank you for being my very very important person in my life.

Even though kita cam rahsia2 sket about our relationship skang (tp cam ramai lak leh perasan..pehal tah? huhu).

InsyaAllah..semuanya akan berakhir dengan cepat. Sweet marriage to be very soon. ^.^

Thursday, February 17, 2011

Lesson No 1

Spot the abnormalities...hahaha.

p/s: Cuti dah nak berakhir... Oh my god...i can feel my heart thumping in my chest (oh, we called it palpitation..hehe).

Sunday, February 13, 2011

♡ ♥ (˘⌣˘) ♥ ♡

Jom nyanyi sama2 jom...
Oh? What?? You don’t know the lyrics?
No worries. You don’t need one.
Once you listen to it...you’ll know it. Hahaha.
I just wanna say I LOVE YOU

Saturday, February 12, 2011

Meeting Up Important People of My Life

Till this days..i still not being called yet. Dia bagi chance ko study la, Amni!! Ok, ok...nanti aku studyla.. Hearing to all the stories about HO's life made me freaking scared. But, chill! I thought i've been pollishing all the skills of being not-to-bother-what-other-people-think-bout-me-coz-i'm-so-loving-my-life-no-matter-whatever-happen? Hahaha. Yea..that's i've been doing these days of my life.

So, last week was the CNY celebration. What i've been doing? Yes. I've been meeting up those important people in my life whom i miss a lot for not seeing them for ages. Ages? Haha. But, hell i miss them a lot!

First, i met my lovely BFF, Atikah. Yup! We had been friend together since we were 13. N until now, we're still connecting each other. The best besties ever. Love ya, Tikah!! She is now struggling herself to her very highest level of her studies to manage to receive her doctoral title. Good luck Tikah!! I know you always can do it!!

It's such a pleasure meeting u, buddies! Looking forward to see you again. Love ya!


Second, i met my so loved boyfie, Mr. Khairul Anuar. Damn i miss him sooo much!! We used to see each other like everyday before?? Haha. That day, it's a very precious 5 hours moment to meet u up. Rasa cam x cukup masa...but lots of thing came up...nanti kita jumpa lagi time induction, okay? Otherwise, we are going to work in the same hospital, aite? Promise, k?? Hehe.

The only caption could i ever think right now..is I MISS YOU :(

Last one, my very small but sweet family, gathered together..shopping at the Houz. Haha. Kak Zura is over 32 weeks now. Oh?? I'm going to be an aunty very soon!! I pray for your safety kakak, and of course...for you, the-unborn-young-lady. *Mmmuachs*

Taktau apa motip pic nih. Tapi, i snap while walked out from Houz. Tak sempat nak amek pic of my family bcoz i'm waayyy sooo exausted.

Thursday, February 3, 2011

Lion Dance ^.^

Semalam tak dapat tido lena. Pukul 12 tengah malam je dah start acara pasang mercun dan bunga api untuk raya cina. Lama jugak ar. Adalah dalam sejam lebih. Haha. Tapi best jugak. Dari dulu, tiap-tiap kali raya cina mesti dorang pasang mercun ngan bunga api start kol 12 tengah malam. Nanti bila tengok luar rumah...cantik je. Hehe.

Paling best pasal raya cina ni, of cos lah lion dance. Dari kecik sampai dah tua bangka nih, saya tetap suka lion dance. Best!! Nanti dorang datang kat taman perumahan, pastu kitorang tengok ramai-ramai. Paling ske masa lion tu malas malas nak menari, baring-baring atas lantai. Hee.. Lagi best, nnt singa tu datang kat kitorang mintak limau. Hehe, cute.

Orang Cina percaya..tarian singa boleh bawa good luck and fortune.

Owh..lion colour pink sangat cute!!
 

Blog Template by YummyLolly.com / Header Butterfly by Pixels + Ice Cream